fbpx
Přeskočit na obsah

Proč mít kvalitní produktové fotografie (a tipy na ně)

produktová fotka - snídaně

Velmi často ještě narážím na skvělé podniky, které mají skvělé jídlo, produkty, jsou útulné a skvěle vypadají, ale když rozkliknu jejich sociální sítě, není to nikde vidět. A to je škoda! Rád bych se podělil o pár tipů, jak mít lepší produktové fotografie a proč je dobré na tom zapracovat. 🙂

Pokaždé, když narazím na profil na sociálních sítích, který na sítích působí úplně jinak, než ve skutečnosti (často laciněji) a stejně tak jeho produkty, říkám si, jaká je to škoda. Sociální sítě umí být hezkou propagací podniku a také umí přivést nové zákazníky. Ty je ale nejdříve ze všeho potřeba zaujmout. Tak proč by si měli z prezentace skvělého bistra odnést dojem, že se jedná o levnou lahůdkárnu z divokých milénií na odpočívadle u dálnice, když realita je úplně jiná (trochu přeháním, ale snad chápete, co tím myslím)?

Proč mít kvalitnější fotografie k propagaci?

  • První dojem – V online světě jsou to právě fotografie, co osloví zákazníka jako první. A v ideálním případě rovnou prodají váš produkt. Sice se říká ,,nesuď knihu podle obalu“, ale skutečně to tak funguje v realitě? Kvalitní fotografie zajistí, že nezkazím první dojem u člověka, který si rozklikne mé sociální sítě a nezafixuje si mě právě jako třeba levnou lahůdkárnu. Přeci nechceme aby jeho první dojem byl špatný a až po letech zjistil, že se pletl.
  • Vyšší prodeje a důvěra – S kvalitnějšími fotografiemi roste důvěryhodnost vaší prezentace a tedy i důvěra zákazníků. Kvalitní fotky také zvyšují důvěryhodnost eshopů. Srovnejte si například fotografie na Aliexpressu, které často neodpovídají skutečnému produktu a proti tomu například fotografie českého brašnářství Tlustý, českého výrobce bot Vasky. Hezké sociální sítě pak mají třeba kavárny. Například Kavárna FAINE v Brně a Olomoucká Coffee Library nebo Prostějovská Kavárna Džungle. Určitě na Instagramu sledujete nějaký z dalších mnoha příkladů. Vyšší důvěryhodnost znamená, že vás více zákazníků navštíví a více zákazníků si objedná z vašeho eshopu.
  • Kvalitní fotografie víc zaujme, zanechá v zákazníkovi emoce a podporuje identitu značky
  • Vymazlené fotografie ukazují, že do toho dáváte svou energii a pečujete o své podnikání (jasně, to za vás říkají vaše produkty a vymazlená provozovna, ale zjistí to o vás zákazníci i online?)
  • Na sociálních sítích ve kterých je důležitá vizuální atraktivita obsahu (např. Instagram) vám kvalitnější fotografie mohou zvýšit dosahy a získat více interakcí.
  • Fotografie mohou prodat přednosti produktu nebo ukázat, jak skvělé je takový produkt mít. 🙂

Tipy jak mít lepší fotky:

Dobře, chce to lepší fotky… ale co mám teď dělat?! Nebojte, není potřeba nutně profesionálního fotografa, ani kupovat drahý foťák. Určitě by takové fotky vypadaly ještě lépe, ale pro začátek to jde i bez toho. 🙂

Pokusím se vám předat pár tipů.

Jde to i mobilem, pomozte mu.

Platilo to kupodivu i před X lety, platí to několikanásobně dnes. A bude to jen lepší! Fotit hezké fotky jde i mobilem, jen mu člověk musí jít trochu naproti. U telefonů (nebo malých foťáků) je největším limitem malý senzor – i ty největší jsou pořád několikanásobně menší, než čip levné zrcadlovky. Mobilní telefon tak pobere o dost méně světla a kvůli tomu se mu hůř vede v prostředí, kde je ho málo, což se projevuje především nepříjemným šumem na fotkách a méně zachycenými detaily. Stačí tedy přidat na světle (viz. níže) a fotky budou rázem mnohem lepší. Dnešní telefony jsou už ve focení velmi dobré a jejich nedokonalosti se projevují spíše až ve velkých formátech nebo právě v horším světle. Pro využití na webu a sociální sítě ale bohatě stačí a na první pohled to nejspíš ani nepůjde poznat. 🙂

Více o focení mobilem jsem se dokonce rozepsal v dalším článku:

Vytvořte si svůj styl.

Objevit svůj styl a držet se ho je dobré pro vaše sledující a potenciální zákazníky, kteří vás ve vodách internetu díky němu snáz začnou rozpoznávat. Stejně tak je dobrý pro vás, protože jak ho jednou objevíte, je pro vás snazší a rychlejší dělat nové fotky, které budou dobře vypadat. A kromě toho se stane součástí vašeho brandu.

Nebojte se hrát si a zkoušet a realizovat i myšlenky, u kterých si vlastně prvně nejste vůbec jistí, jak dopadnou. A hlavně se nenechte odradit, když se to hned nepovede. Někdy prostě trvá, než člověk dojde k vysněnému výsledku. Ale často během zkoušení vznikne i něco, co ho prvně vůbec nenapadlo. Postupně objeví, co se mu vlastně líbí. A nakonec z toho vykrystalizuje vlastní styl.

Promyslete si kompozici.

Fotografie není jen o rozmazaném pozadí a dokonalé technické kvalitě snímku. To, jak je obsah fotografie poskládán, tomu také říkáme kompozice. Může být jednoduchá a zobrazovat produkt na bílém pozadí, sendvič na dřevěném stole a podobně. Ale také může dokreslovat focený objekt a atmosféru snímku. Bílé pozadí lze vyměnit za příjemné zátiší a k sendviči například přidat hezké prostírání a čerstvě uvařenou kávu, ze které ještě stoupá pára. Ze strohé fotky se tím stane mnohem živější snímek, do kterého se divák snáze vcítí, vnímá z něj emoce a s tímto příjemným pocitem si spojí i váš produkt. Ostatně, co vás více navnadí k návštěvě restaurace? Fotka palačinek na prázdném stole nebo fotka palačinek zachycená tak, že vypadá jako nedělní ráno u vaší babičky, když jste ještě byli dítětem a těšili se na dezert?

Najděte správný úhel pohledu.

Vyzkoušejte si vyfotit daný objekt z více úhlů, ale i z více úrovní výšky. Od očí, od spodku, více shora. Fotky si pak projděte a určitě zjistíte, že se vám jeden z pohledů zamlouvá prostě víc, než ostatní. Všemu, co fotíte sluší jiný úhel a někdy pro lepší fotku stačí udělat krůček doprava a trochu zvednout foťák. 🙂

Obecně pak můžete pracovat i s tím, jak daný objekt uvidí zákazník. Tak třeba prostřený stůl se skvělou snídaní můžete vyfotit z úrovně očí, jako kdyby u něj zákazník seděl. Fotka tak bude věrnější a vtáhne, bude pro něj snazší se do fotky vžít. Od spodu zase můžete fotit, pokud chcete dát na daný objekt důraz a chcete, aby vypadal větší. Vzpomínáte si třeba na reklamu na Cillit bang? Záběr ho často ukazoval ze spod, aby bylo jasné, že je to velký hrdina a má nad špínou navrch. Fungovalo to tak dobře, že si na to člověk vzpomene i po letech.

Navíc, čočka mobilního i klasického fotoaparátu zkresluje. Je to jeho vlastnost. Někdy umí linie protáhnout, jindy zase zkrátit. Myslete na to a najděte úhel, který focený objekt zachytí co nejvěrněji. Experimentujte a uvidíte, co vám bude nejlépe fungovat! 🙂

Nezapomínejte na hezká zákoutí svého podniku.

Pro hezčí fotky nutně nepotřebujete ani profesionální studio. Určitě u sebe v podniku máte nějaký hezký kout, zátiší, okno s hezkým výhledem. Hezké nádobí a nebo jiné předměty. Využijte to! A pokud takové místo nemáte, je to o důvod víc ho utvořit. Nemusí být velké. Stačí využít nevyužívaný koutek (s dostatkem světla) a zútulnit ho. Vytvoříte u vás tak hezčí prostředí a navíc ho můžete využít i k focení. 🙂

Využijte světlo!

Během dne to znamená dostat se co nejblíže oknu. Když to už venkovní podmínky nedovolí, pomůže i lampička se silnější žárovkou a nebo třeba pracovní světlo (jen nedoporučuji využívat zářivek, ty nejsou na focení příliš vhodné..). Není to důvod ke studu, ale vynalézavost!

Nebojte se improvizovat

A díky předchozímu bodu mě napadá, nechcete nebo nemůžete pořizovat světla, slidery, stativy a další vybavení?
S trochou improvizace si vystačíte i věcmi, které máte dostupné doma! 🙂 Pokud potřebujete lepší světlo, můžete například vzít silnější lampičku a namířit jí proti zdi. Zeď vám bude odrážet krásné, měkké světlo. A nebo ji namiřte na focený objekt a natáhněte před ní prostěradlo. Efekt bude dost podobný. Jako stativ poslouží i vyšší krabice a nebo několik knížek. Kartonové víko potažené alobalem skvěle nahradí odraznou desku. Pokud chceme lepší fotografie na web a nebo sociální sítě, není potřeba nutně drahého vybavení. Nebojte se improvizovat a využít to, co máte kolem sebe. Nebude to tak pohodlné, ale jde o výsledek. 🙂

Vtáhněte do děje a vyprávějte příběh!

Když se vám podaří dostat do fotky zajímavé detaily, můžete s jejich pomocí také vyprávět příběh. Příkladů je mnoho, na fotce se může objevit ručně psaný vzkaz, rozsypaný čaj, hromádka obalů od čokolády… všechny tyto detaily vyprávějí nějaký příběh, poukazují na nějaký děj. Když k tomu přičtete zajímavý úhel pohledu, získáte snímek, do kterého se divák jednoduše vžije. Takové fotky pak snadněji získají pozornost třeba na sociálních sítích.

A ještě jednou… proč to dělat?

Fotografické vybavení rozšíří možnosti focení, ale je to jen jeden z mnoha aspektů, které tvoří fotografii. Pak je ale mnoho aspektů, které na technice nezávisí a právě o těch je tento článek. Ve výsledku bych chtěl říct, že dobré a zajímavé fotografie mohou vznikat i z mobilního telefonu a s malým rozpočtem.

Pro lepší fotografie tedy stačí méně, než se zdá. Taková fotografie vás pak lépe prezentuje a snáz zaujme zákazníky na internetu. A za ten výsledek to stojí. Ale pokud byste si přece jen rádi nechali pomoc se získáváním srdcí zákazníků pomocí fotografií, nebojte se na mě obrátit a napište mi! Rád vám poradím a nebo takové fotky pro vás rovnou vyfotím. 🙂

Přečtěte si další články na blogu:

Everyday snaps – Momentky ze života  2023

Jak vypadá běžný den očima fotografa? Co jsem vyměnil velkej foťák za malej, nedal jsem ho prakticky z ruky. Fuji mi mi k ní přirostla a znovu mě nakopla fotit úplně všechno, hlavně v t…

Lepší fotografie #1 – Záměr

V tomto seriálu si budeme povídat o praktických tipech, které může hned po přečtení použít a začít trénovat a posunout svou fotografii trochu výše. Jako první jsem si zvolil záměr a…

Jan Mrázek - Váš fotograf z Moravy